W skrócie
Shelby Mustang GT500 – samochód na bazie Forda Mustanga zaprojektowany w latach 60 XX wieku w stylu muscle car. Była to seria samochodów, które były modyfikowane przez Carrolla Shelby i sprzedawane jako seria. Program ten był sponsorowany przez fabrykę, która z czasem przejęła produkcję zmodyfikowanych pojazdów. Obecnie za kontynuację idei, która stała za Shelby GT500, uznaje się modele Mustang Cobra.
Od standardowego modelu, modyfikacja Carolla Shelby’ego różniła się m.in. bocznymi wlotami powietrza, tylnymi światłami, wnętrzem oraz silnikiem.
Shelby Mustang GT500E – Eleanor – samochód, który powstał na potrzeby filmu 60 sekund z 2000 roku. Bazą do stworzenia Eleonory był Ford Mustang z 1967 r. Wstępny szkic wykonał Steve Stanford natomiast pierwowzory elementów nadwozia z włókna szklanego Chip Foose. Wszystkich Eleonor powstało w zasadzie 13 z czego w filmie brało udział tylko 12. Spośród nich 7 po zakończeniu kręcenia filmu wróciło na własność CVS (Cinema Vehicle Services). Podczas kręcenia filmu 5 uległo zniszczeniu
Historia
Historia Mustanga GT 500 rozpoczyna się w roku 1965 kiedy to Ford rozpoczął współpracę z Karolem Shelbym, owocem której był Mustang GT 350. Samochód ten dysponował 5 litrowym silnikiem o mocy 306KM. Była to w tamtych czasach moc niecodzienna (zresztą do dziś taką pozostaje), do tego stopnia, że była nawet zaniżana (formalnie) do 290 KM aby spełniała restrykcyjne przepisy ograniczające. W roku 1967 powstał Mustang GTA 390 z 6,4 litrowym silnikiem V8 o mocy 335 KM.
Ale Shelby zdeklasował Mustanga 390 nowym modelem: Mustangiem GT-500 zbudowanym na bazie Forda Fastbacka. Do GT-500 trafił nowy Fordowski silnik V8 który do tego auta pasował idealnie. Masywna 7 litrowa jednostka drzemiąca pod maską z włókna szklanego, po przebudzeniu, mrucząc jak dziki kot produkowała (i produkuje nadal) moc blisko 550KM, którą Ford w reklamach zaniżał do 355KM ze względu na ubezpieczenia. Wszyscy, którzy znali się na autach przyznali że ten samochód jest niesamowity. Współczynnik masy do mocy wynosił 3.4 kg przypadające na każdego konia mechanicznego. Porównując to do 5.7 kg na konia dla współczesnego Porsche 911 S każdy zrozumie, że ten samochód był stworzony dla wyższych emocji z jazdy. Wyścig na 1/4 mili kończył po około 13.5 sekundy, rozwijając prędkość 106 mph. Prędkoć maksymalna oscylowała w granicach 240 km/h.
Wizualnie GT 500 przyprawiał o szybsze bicie serca z pewnością każdego. W całym 1967 roku wygląd Shelby Mustanga był agresywny i mocarny, a przez to doskonale obrazujący możliwości tego samochodu, nie pozostawiając co do nich żadnych złudzeń.
Dwa piękne halogeny w środku wlotu chłodnicy, wloty powietrza, które znalazły swoje miejsce na środku maski, a nie jak u jego potomków na jej początku, piękne uwypuklenia tylnych błotników (co również zatarło się w jego następcach), linia dachu delikatnie opadająca ku długiemu tyłowi, czy charakterystyczne, podłużne, tylne reflektory nadają temu autu niepowtarzalny charakter, który dopełnia wizerunek kobry Karola Shellbyego na wlewie paliwa i innych detalach.
Wnętrze również wyglądało imponująco i było integralną częcią wyczynowego wizerunku tego samochodu. Sportowa kierownica, lśniące, metalowe detale tablicy rozdzielczej, wskaźników i chronometrów pozwalały czerpać jak najwięcej przyjemności z jazdy. Całoci dopełniały czarne, skórzane siedzenia, oraz sportowe pasy mocowane w tylnej częci kabiny, no i oczywiście podpis autora tego dzieła.
Zaskakujące były ceny Mustangów z roku 1967. Były one niższe w porównaniu z modelami z roku 66. GT-350 z 1966 r. kosztował 4.600$ a ten sam model z roku 67 już tylko 3.995$ (co wciąż stanowiło o 35% więcej niż cena standardowego Mustanga). Ale prawdziwą niespodzianką był nowy GT-500 którego wyceniono na 4.195$ co w porównaniu z innymi wyczynowymi wozami tamtego okresu było ceną niezwykle przystępną. Taki właśnie był zamysł Forda produkcja mocnych i tanich wozów Corvette dla ubogich.
Mustangi Shelby GT z 67 roku a w szczególności GT 500 mogą być traktowane jako ostatnia prawda Shelby’ego i są z pewnością uważane za najbardziej interesujące samochody w całej historii motoryzacji. W czasie produkcji stworzono 1.175 modeli GT-350 i 2.050 GT-500, z czego niecałe 50 stanowiły elitarne modele GT500 wyprodukowane z silnikiem, znanym z AC Shelby Cobra 427 Mk III.
Ostatnio możemy obserwować odrodzenie legendy. Żywa ikona motoryzacji powraca ze swoim nowym dziełem. Caroll Shelby przy współpracy z inżynierami i stylistami Forda ze specjalnej grupy SVT (Sport Vehicle Team) stworzyli nowego Forda Mustanga Shelby Cobra GT 500 opartego na ubiegłorocznym modelu Mustanga GT. Powstało auto nietuzinkowe w prostej linii nawiązujące do sylwetki legendy z 67 roku, oraz podtrzymujące tradycję mocarnych wozów za przystępna cenę.
Pod maską drzemie doładowany ośmiocylindrowy silnik V8 o pojemnoci 5.4 l rozwijający moc 450 KM i dysponujący momentem obrotowym osiągającym 610 Nm. Moc ta przenoszona jest jak na legendę przystało – na tylne koła przy pomocy 6-biegowej skrzyni. Zmodyfikowano podwozie, układ wydechowy oraz zawieszenie. O sile hamulców stanowią tarcze Brembo o średnicy 356 i 330 mm. Oczywiście lekkim modyfikacjom uległa również sylwetka zewnętrzna oraz wnętrze kabiny. Ale o tym modelu przeczytacie w następnym artykule.
Dane techniczne
Silnik | V8 OHV umieszczony z przodu, napęd na tylne koła, chłodzony cieczą stopień sprężania: 10,5:1 stalowy blok |
---|---|
Pojemność | 7015 cm³ |
Moc maksymalna | 550 (ograniczenie było do 330) KM / 5400 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 570 Nm / 3200 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie | od 0 do 100 km/h w 6,7 s |
Skrzynia biegów | 4-biegowa manualna |
Zużycie paliwa | Minimalne: 11 l/100 km Średnie: 38 l/100 km |
Wymiary, masa | Długość całkowita: 4739 mm Szerokość całkowita: 1800 mm Wysokość całkowita: 1310 mm Rozstaw osi: 2743 mm Rozstaw kół przednich: 1473 mm Rozstaw kół tylnych: 1473 mm Pojemność zbiornika: 68 l Prześwit całkowity: 167 mm Masa własna: 1490 kg |
Opony | Goodyear: Przód: E70-15 Tył: E70-15 |
Stosunek masy do mocy | 0,24 bhp/kg |
Przełożenie | 0-30 mph 2,8 s 0-40 mph 4,0 s 0-50 mph 4,9 s 0-60 mph 6,7 s 0-70 mph 8,1 s 0-80 mph 11,8 s |
Proporcje biegów | pierwszy: 2,32:1 drugi: 1,69:1 trzeci: 1,29:1 czwarty: 1,00:1 |
Przełożenie dyferencjału | 3,25:1 |
Pojemność układu chłodzenia | 5 litrów |
Podwozie | Rama spawana |
Nadwozie | Karoseria ze stali i włókna szklanego |
Promień skrętu | 11,5 m |
Spalanie mnie przeraża hehe
Neo spalanie tylko troszke wieksze od spalania VB z v6-tka 😉
Cos takiego kupil bym sobie na starosc 😀
Jak na starość to jeszcze trochę poczekasz 🙂